Acapella είναι ένας τρόπος απαγγελίας ενός τραγουδιού, μάλλον στοίχων ή vocals (πιο dj-στικα), στην ουσία χωρίς μουσική, χωρίς instrumental part δηλαδή. Δεν έχει γένος λοιπόν, παρόλο που εμείς εδώ στην Ελλάδα συνηθίζουμε να λέμε «η» acapella, ίσως λόγω του τρόπου που ηχεί η λέξη…

Προσωπικά «έμαθα» τις acapella’s από τα γνωστά pack’s της defected, το πρώτο εκ των οποίων νομίζω κυκλοφόρησε κάπου το 2000. Από τότε άρχισα να πειραματίζομαι πολύ δειλά, γιατί για να περάσεις acapella με βινύλιο θέλει μαεστρία, την οποία τότε τουλάχιστον δεν την είχα. Στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας άρχισε να ανεβαίνει το παίξιμο με acapella’s από γνωστούς και ψαγμένους τότε dj’s, μέχρι που φτάσαμε στη σημερινή εποχή όπου δεν θεωρείται πλέον κάτι τόσο σπουδαίο, γιατί όπως και πολλά άλλα πράγματα, όλοι το κάνουν… Φυσικά υπήρχαν dj’s που παίζανε acapella’s πολύ πιο πριν από την χρονολογία που θεωρητικά ανέφερα ότι ανέβηκε, μάλιστα έχουμε και έναν δικό μας (μαντέψτε ποιόν), ο οποίος της έπαιζε και διπλές (!).

aca defected.jpg

Πλέον με τη δύναμη του internet, με ελάχιστο ψάξιμο, βρίσκει κανείς πολλές σελίδες που δίνουν για “free” download διαφόρων ειδών acapella’s, σε καλή ποιότητα, σε μέτρια ποιότητα ή και σε κάκιστη αν πχ δεν είναι η επίσημη. Οι acapella’s προκύπτουν με 2 τρόπους. Σε στούντιο απόηχογράφηση, ή σε DIY (do it yourself) από το original track σε συνδυασμό με το instrumental με κάποιο τρόπο που δε γνωρίζω να σας πω γιατί δεν είμαι ειδικός (ηχολήπτης, τεχνικός ήχου κτλ). Από στούντιο υπάρχουν οι καθαρές χωρίς κανέναν άλλο ήχο (dry), και αυτές που περιέχουν κάποιο εφέ, τύπου reverb, ή κάποιο delay, και είναι στην ουσία ακριβώς όπως έχουν τοποθετηθεί στο κανονικό κομμάτι που παίζουν. Οι DIY acapella’s δεν είναι και ότι καλύτερο. Μπορεί να πετύχεις καλή αλλά είναι μάλλον δύσκολο καθότι αν η συγκεκριμένη διαδικασία που χρειάζεται για να δημιουργηθούν δε γίνει σωστά και από γνώστη, θα βγει με πολύ φασαρία ή και παραμορφωμένη. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι (πιστέψτε με αρκετοί) που νομίζουν ότι φτιάχνουν DIY acapella και στην ουσία έχουν κλείσει τα μπάσα από το original track… Μην τις παίζεται, κλείστε τα μπάσα από το original track στο μίκτη σας. Θα ακουστεί καλύτερα.

camelot.gif

Πως παίζονται όμως αυτές οι Acapella’s…? Πόσο απλό είναι και παίζουν όλοι πια? Καθόλου. Και σωστά τις παίζουν ελάχιστοι. Οι acapella’s για να παιχτούν σωστά σε ένα set, χρειάζονται πολλά πράγματα. Χρειάζεται σωστή προετοιμασία, είτε παίζει με βινύλιο, είτε με controller (φυσικά με πικάπ είναι εξαιρετικά πιο δύσκολο), χρειάζεται να ξέρει κανείς να μετράει (όχι μέχρι το 100…), χρειάζεται απόλυτη αίσθηση λοιπόν του μέτρου και του ρυθμού-> ρυθμική αγωγή αλλά-και κυρίως γνώσεις μουσικές, γνώσεις «κλειδιών», γνώσεις σε νότες κοκ. Μια μικρή «συμβουλή» είναι να ξέρετε καλά το original track της acapella που θέλετε να περάσετε σε κάποιο άλλο κομμάτι της επιλογής σας.

Η τεχνολογία βοηθάει πάρα πολύ πλέον. Υπάρχουν αρκετά προγράμματα που αναλύουν «κλειδιά», ώστε να μη χρειάζεται να είναι κάποιος μουσικός για να παίξει acapella’s. Έχοντας πέσει στην παγίδα παλιότερα, έχω παίξει και acapella που δεν ήταν στο σωστό «κλειδί» με το track που ήθελα να την περάσω. Δεν είναι κακό να κάνεις λάθος, κακό είναι να μη θέλεις να μάθεις και να νομίζεις ότι το κάνεις και σωστά. Με αρκετή εξάσκηση (όπως πάντα) μαθαίνει κανείς χωρίς να είναι μουσικός, να ξεχωρίζει το λάθος «κλειδί». Τα λάθη που εντοπίζονται στο παίξιμο με acapella’s είναι τρία. Να μην είναι σωστό το «κλειδί», να μην είναι σωστό μέτρο (…) και να μην είναι έστω σωστό το feeling πράγμα ασυγχώρητο για dj. Δε γίνεται να παίζει acapella χαρούμενη με κομμάτι που σου «προκαλεί κατάθλιψη» (έστω και στο ίδιο «κλειδί»)… Τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε για να παίζουμε, μας λύνουν το πρόβλημα του «κλειδιού» αλλά δε γίνεται να μας βρουν τα σωστά bpm, ούτε να μας πούνε που πρέπει να εισάγουμε την acapella στο mix που κάνουμε. Τα bpm δεν ανιχνεύονται γιατί συνήθως τα προγράμματα ανίχνευσης βασίζονται σε κάποιον επαναλαμβανόμενο ήχο (πχ kick) πράγμα που δεν το έχουν όλες οι acapella’s (εννοώ επαναλαμβανόμενο έντονο ήχο, kick δεν έχουν ούτως ή άλλως). Γι’ αυτό λοιπόν χρειάζεται αρκετή προεργασία.

do not use by luck.jpg

Η μίξη είναι άλλο ένα πρόβλημα που χρειάζεται προσοχή. Το που θα πατήσουμε το play, το αν έχει ρεφρέν και που αυτό θα μπει, το αν θα την περάσουμε ολόκληρη ή κάποιο τμήμα της δημιουργώντας στην
ουσία ένα sample, η ένταση που θα την παίξουμε σε σχέση με το κομμάτι, το αν θα κόψουμε κάτι από τα πρίμα-μεσαία-μπάσα στο μίκτη μας, το αν θα της δώσουμε και κάποιο εφέ από τον μίκτη (reverb, echo, spiral->δοκιμάστε το), είναι όλα πράγματα με τα οποία πρέπει να έχουμε ασχοληθεί πριν παίξουμε live.

sync-allowed.gif

Τέλος να αναφέρω, όπως έχω ξαναγράψει και στο παρελθόν, ότι ο μόνος λόγος χρήσης του sync κουμπιού είναι για το γρήγορο παίξιμο μιας acapella. Ειδικά αν τα bpm της είναι μακριά από τα bpm του κομματιού (πχ 125 το track και 105 «η» acapella), τότε φυσιολογικά αντί να πατήσετε 2 κουμπιά (2 φορές το κουμπί tempo ώστε να πάει από το +6 ή +10, στο +16 ή στο wide) και να χρησιμοποιήσετε το fader του tempo, πατήστε μια φορά το sync. Και μετά απενεργοποιήστε το! Καμιά acapella δε γίνεται να αναλυθεί ακριβώς και να βρεθεί απόλυτα σωστά το bpm της ή να πατήσουμε το play ακριβώς εκεί που πρέπει. Πάντα θα χρειαστεί να γυρίσουμε λίγο τη ρόδα μπροστά ή πίσω, οπότε αν δεν απενεργοποιήσετε το sync θα εκτεθείτε…

Όπως πάντα το practice κάνει τον master. Το practice δε σταματάει ποτέ. Στην περίπτωση της acapella η μόνη σωστή «συμβουλή» είναι practice^2 μαζί με στοιχειώδεις επιπλέον γνώσεις στη μουσική που ποτέ δεν πάνε χαμένες.

Σχόλια

σχόλια

About The Author

Ο Anastasio (Τάσος Παπαδόπουλος) ξεκίνησε το djing επαγγελματικά το 1997. Τα 3 τελευταία χρόνια είναι βασικός συνεργάτης στο Godisadj.gr καθώς και ο επίσημος dj της σελίδας! Ασχολείται κυρίως με τεχνικά θέματα αλλά και θέματα που απασχολούν dj's. Δεινός εργάτης της κονσόλας, θα τον δείτε σε πολλά βίντεο στο youtube και στο godisadj.gr!

Related Posts