”Καλησπέρα και συγγνώμη για την ενόχληση. Εδώ και κάποιο καιρό έχω ξεκινήσει να μιξάρω και προσπαθώ να μάθω και να γράφω μουσική. Έχω έναν γνωστό μου που σπουδάζει ηχοληψία / μουσική τεχνολογία στην τάδε σχολή και έχει κάνει και σεμινάρια djing. Μου είπε πως έχει μάθει πολλά. Αξίζει να γραφτώ και εγώ ή είναι πεταμένα λεφτά; Mπορώ να γίνω επαγγελματίας dj και producer αν ασχοληθώ μόνος μου;”

Υποθέτω πως λίγο πολύ όλοι όσοι ασχολούνται σοβαρά τόσο με το djing όσο και με την παραγωγή έχουν λάβει ένα τέτοιο μήνυμα στα εισερχόμενά τους. Και είναι απολύτως φυσιολογικό. Τα τελευταία χρόνια, αρκετοί εκπαιδευτικοί φορείς έχουν δημιουργήσει τμήματα και σεμινάρια που ασχολούνται με τους δύο κλάδους, πράγμα που δεν υπήρχε τόσο έντονα παλαιότερα. Και μιας και οι ”παλιοί” έχουν μία βαθύτερη γνώση επί του ζητήματος λογικό είναι οι ”νέοι” να ζητούν την γνώμη τους. Είναι λοιπόν μία καλή επένδυση το να διαθέσει κανείς ένα ποσό για να παρακολουθήσει αυτά τα προγράμματα εκπαίδευσης;

Programs-Title-2

Η απάντηση στο ερώτημα δεν υπάρχει. Από την μία το να αποκτά κανείς μία γνώση πάνω σε ένα οποιοδήποτε αντικείμενο , σαφώς και δεν είναι κακό. Από την άλλη, αν λάβουμε υπόψιν πως ζούμε σε μία δύσκολη οικονομική περίοδο και πως υπάρχουν producers και djs που έχουν σημειώσει μία αξιοσημείωτη πορεία χωρίς να έχουν παρακολουθήσει κάποια σχολή, ίσως να μην είναι και τόσο απαραίτητο το να σπουδάσει κανείς για να γίνει επαγγελματίας. Έαν στα παραπάνω δεδομένα μας προσθέσουμε και το ότι η πρόσβαση στην γνώση πλέον είναι εφικτή με κάθε πιθανό τρόπο (βιβλία, ίντερνετ), τότε οι σπουδές μοιάζουν χάσιμο χρόνου και χρημάτων. Με μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορεί κανείς να βρει έναν διόλου μικρό αριθμό από on – line σημειώσεις, video tutorials και tips για το πως να αρχίσει να μπαίνει στην φιλοσοφία του να δημιουργήσει ένα ”σωστό” dj set ή μία παραγωγή.

producer tutorial

Εντούτοις, θεωρώ πως το να μάθεις και 5 – 10 πράγματα πιο εξειδικευμένα μόνο χρήσιμο μπορεί να είναι. Το djing , εντάξει κακά τα ψέματα, είναι κάτι που τεχνικά το προσεγγίζεις πιο εύκολα. Για να δημιουργήσεις ένα εύηχο dj set δεν χρειάζεται να αναπτύξεις υποχρεωτικά τα skills του Anastasio! Ειδικά με την εξέλιξη της τεχνολογίας, τα τεχνικά ζητήματα (π.χ. beatmatching) είναι σχετικά εύκολο να τα κάνεις κτήμα σου. Όσον αφορά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά που θα σε κάνουν ”σωστό” jockey (το flow, το να κατανοήσεις πως πρέπει να διαχειριστείς τις μουσικές σου προκειμένου να περάσει καλά ο κόσμος κτλ.) είναι θέμα χρόνου, εμπειρίας και αντίληψης . Συνεπώς, ίσως να μην είναι και τόσο επιτακτικό το να πληρώσεις για κάτι που θα μπορούσες να μάθεις μόνος σου ή να σου δείξει κάποιος πιο έμπειρος. Δεν θα έλεγα όμως το ίδιο και για το κομμάτι της παραγωγής.

Djs Tutorial

Και πριν αρχίσουμε τα σχόλια τύπου : “Άσε μας μωρέ , εγώ μια χαρά τα έμαθα και μόνος μου”  κ.ο.κ. , να εξηγήσω τί εννοώ. Έναν producer τον ορίζουν πολλά πράγματα που λειτουργούν παράλληλα σε ένα κομμάτι. Ο παραγωγός είναι ταυτόχρονα συνθέτης, ενορχηστροτής, mixing/mastering engineer και , για να προσθέσουμε και ρεαλιστικούς παράγοντες του σήμερα, manager του εαυτού του. Κάποιοι που ξεκίνησαν να τρίβονται με το αντικείμενο σε παλαιότερες εποχές, όντως κατάφεραν και εξέλιξαν όλους τους παραπάνω τομείς (και κάποιους άλλους που ίσως έχω παραλείψει). Και πραγματικά κατανοούν σε βάθος το πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι τελικά το να είσαι producer σε όλα τα επίπεδα. Ατελείωτες ώρες μπροστά από μία οθόνη, ατελείωτο διάβασμα και αναζήτηση πληροφοριών και κυρίως πολύ μεγάλη επιμονή! Επιμονή με το να γίνουν τεχνικά καλοί, επιμονή με το να φτιάξουν την δική τους καλλιτεχνική προσωπικότητα, επιμονή με το να βρουν τον προσωπικό τους τρόπο να εκφράζονται.

producer-in-a-studio

Το γεγονός πως κάποιοι τα κατάφεραν μόνοι τους όμως, δεν σημαίνει πως και όλοι οι άλλοι μπορούν ή θέλουν να μπουν σε αυτό το τριπάκι. Εφόσον στην Ελλάδα του σήμερα μέσα από μία καλή σχολή μπορούν να αποκτήσουν μία ολοκληρωμένη τεχνική γνώση και να μπουν στην φιλοσοφία της παραγωγής γιατί να μην το κάνουν; Είναι πολύ εύλογο το να θέλει κάποιος να μάθει τι ακριβώς μπορεί να πετύχει με την χρήση του κάθε μέσου που χρησιμοποιεί από κάποιον εκπαιδευτικό. Ίσως μάλιστα να τον βοηθήσει να κατανοήσει και τι ακριβώς θέλει να πετύχει μέσα από την ενασχόλησή του με το producing!

Σε προσωπικό επίπεδο δεν χαρακτηρίζω τον εαυτό μου παραγωγό. Είναι ο απώτερος σκοπός μου, αλλά θεωρώ πως απέχω από το πως ορίζω τον producer στο μυαλό μου. Στο ξεκίνημά μου έτυχε να γνωρίσω (και να δεθώ με μία ισχυρή φιλία) έναν από τους καλύτερους Έλληνες παραγωγούς και να καθίσω δίπλα του επί 8 – 9 μήνες . Κάθε μέρα, γύρω στις 8 ώρες , με ένα σημειωματάριο παρατηρούσα, έγραφα και αφομίωσα έναν μεγάλο όγκο πληροφοριών.  ‘O,τι καινούριο έπαιρνα από την παρουσία μου στο studio και στις ενδιάμεσες συζητήσεις μου με αυτόν τον άνθρωπο πήγαινα σπίτι και προσπαθούσα να το εφαρμόσω. Έναν χρόνο μετά γράφτηκα σε μία σχολή. Εκεί ξανασημείωνα, παρατηρούσα, σε όσα γνώριζα ήδη σήκωνα το χέρι μου για να το παίξω έξυπνος. Η διαφορά ανάμεσα στις δύο εμπειρίες δεν ήταν χαώδης. Απλά στην σχολή έμαθα κάποια πράγματα σε ένα μεγαλύτερο βάθος και λίγο πιο τεχνικά, ενώ με τον φίλο – μέντορά μου μπήκα στην νοοτροπία του πως πρέπει να συμπεριφέρομαι σε επίπεδο προσωπικότητας και απαιτήσεων από τον εαυτό μου όταν μπαίνω στο studio. Επιπλέον, μαθαίνοντας πως λειτουργούν όλοι οι γνωστοί επεξεργαστές και τα effects που χρησιμοποιούνται σε studio καταστάσεις, (από την στιγμή που πρωτοεισάχθηκαν στον κόσμο του producing σε μορφή αναλογικού μηχανήματος μέχρι και σήμερα που τα χρησιμοποιώ σε μορφή plug – in), κατανόησα και κάποια πράγματα που ναι μεν δεν σχετίζονται άμεσα με την δημιουργία ενός κομματιού, αλλά επηρέασαν και αυτά με τον τρόπο τους σε σημαντικό βαθμό την νοοτροπία μου μέσα στο studio. Έμαθα μέσα από αυτόν τον κύκλο μαθημάτων το τι θέλω να κάνω σε σχέση με τον κλάδο αυτό και έχτισα την προσωπική μου φιλοσοφία (ορθή ή μη δεν παύει να είναι η δική μου οπτική). Και αυτό όμως δεν λέει κάτι. Κάποιος μπορεί τα έχει κατακτήσει αυτά χωρίς να μπει στον παραπάνω τρόπο σκέψης.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Καταλήγωντας, γνώμη μου είναι ότι δεν παίζει κανέναν ουσιαστικό ρόλο το αν έχεις σπουδάσει ή όχι. Αν δεν το θέλεις πραγματικά μέσα σου, ακόμα και ο Quincy Jones να σε αναλάβει πάλι δεν θα έχεις αποτελέσματα. Η υπομονή δυστυχώς ή ευτυχώς είναι μία απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνεις καλός σε ό,τι και αν κάνεις. Η σεμνότητα επίσης. Δεν χρειάζεται να γίνεις σταρ από την μία μέρα στην άλλη. Αν βρεις ακριβώς με τι θέλεις να ασχοληθείς, χτίσεις γύρω του τον δικό σου τρόπο να το κάνεις και έχεις πίστη στις δυνάμεις σου, τότε αργά ή γρήγορα θα δικαιωθείς !

 

Σχόλια

σχόλια

About The Author

Γνωστός ως Dimi Badger , A & R της 1db Records και μέλος των Medusa ... Τί εννοείτε δεν τον ξέρετε; Κάνει πολλά και τα κάνει όλα εξίσου χάλια. Ηχολήπτης, dj , παραγωγός και τώρα την έχει δει και αρθρογράφος. Σκορπιός με ωροσκόπο Σκορπιό (φυλάχτε τις κόρες σας) και μονίμως έτοιμος να ευτελήσει το οποιοδήποτε σοβαρό θέμα πέσει στο τραπέζι.

Related Posts