Όλοι μας έχουμε ακούσει κάποια στιγμή τη φράση “η μουσική του σήμερα είναι για πέταμα” ή “δε βγαίνει καλή μουσική σήμερα”. Σίγουρα οι αφορισμοί αυτοί έχουν βάση, μιας και στα αυτιά των ακροατών δε φτάνουν αντίστοιχης ποιότητας τραγούδια με αυτά του παρελθόντος. Έχει όμως μεγάλη διαφορά το γεγονός ότι “δε φτάνουν ποιοτικά τραγούδια στους ακροατές” από το “αν υπάρχουν στην εποχή μας αυτά τα ποιοτικά τραγούδια”.

Η απάντηση στην τελευταία ερώτηση δε μπορεί παρά να είναι θετική. Όποιος ασχολείται με όλο το φάσμα της μουσικής, και όχι μόνο με ένα συγκεκριμένο genre, έχει σίγουρα εικόνα του όγκου της μουσικής όλων των ειδών που κυκλοφορεί σήμερα, τον τρόπο που προωθείται ή δεν προωθείται και το ποιά τραγούδια τελικά φτάνουν στα ηχεία του ακροατή. Το θέμα είναι σίγουρα πολύ σύνθετο και ψύχραιμα συμπεράσματα βγαίνουν μόνο αν αναλύσουμε τα δεδομένα του σήμερα. Άλλωστε παλαιότερα τα πράγματα ήταν πολύ πιο απλά, μιας και ο κόσμος μάθαινε την καινούργια μουσική από το ραδιόφωνο, πήγαινε στο δισκοπωλείο, αγόραζε το δίσκο της αρεσκείας του και τον απολάμβανε στο σπίτι του. Και σίγουρα π.χ. στα 60s, 70s και 80s η ίδια η ΜΟΥΣΙΚΗ είχε πρωταγωνιστικό ρόλο, σε αντίθεση με σήμερα, για λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω.

2.jpg

Ας αρχίσουμε από τα θετικά δεδομένα της εποχής μας, που είναι και αυτά αρκετά σημαντικά για κάθε γνήσιο μουσικόφιλο. Όλη η μουσική του κόσμου, του χθες και του σήμερα, είναι πλέον στα χέρια μας. Όλη η δισκογραφία και όλη η γνώση είναι άμεσα προσβάσιμη. Ακούμε ό,τι θέλουμε, τη στιγμή που το θέλουμε, οπουδήποτε και αν βρισκόμαστε. Έχουμε άμεση πρόσβαση, από το νέο τραγούδι του superstar της house, μέχρι το remix που έφτιαξε ο γείτονας μας και το ανέβασε στο Soundcloud. Όπως έχουμε πρόσβαση και σε ιντερνετικά ή ακόμα και FM ραδιόφωνα, blogs, ηλεκτρονικά καταστήματα, που παίζουν, προωθούν και πουλάνε τα λαμπρότερα μουσικά διαμάντια του σήμερα. Άλλωστε όταν οι μουσικοί και παραγωγοί είναι πλέον δεκάδες χιλιάδες παγκοσμίως, και μαθηματικά να το δούμε, είναι προφανές ότι ποιοτικές μουσικές γράφονται σήμερα σε όλα τα genres, και στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής, και της indie/rock, αλλά και της pop.

Η μεγάλη αλήθεια είναι όμως ότι αυτά τα τραγούδια χάνονται μέσα στην υπερπροσφορά μουσικής της εποχής μας, γιατί λόγω των αρνητικών δεδομένων που θα αναφέρουμε παρακάτω, φτάνουν τελικά άλλα πράγματα στα αυτιά μας. Κατ’αρχήν ο ίδιος ο ακροατής ζητάει πιο εύκολες μουσικές. Χαμηλότερο επίπεδο παιδείας σε συνδυασμό με ελάχιστο ελεύθερο χρόνο, έκαναν την ιεροτελεστία της ακρόασης μουσικής και το χρόνο που αφιέρωνε, να μετατραπεί σε “βάζουμε κάτι να παίζει από πίσω”. Παλιότερα εκτιμούσε το δίσκο βινυλίου γιατί πολύ απλά τον πλήρωνε, επομένως τον έψαχνε και τον διάλεγε προσεκτικά ώστε να μην πετάξει τα λεφτά του. Σήμερα με το download, λόγω της ευκολίας και της δωρεάν απόκτησης τις περισσότερες φορές, έχει χαθεί η προσοχή και οι απαιτήσεις που έχει ο ακροατής από τη μουσική του και η φάση έχει στραφεί καθαρά στη διασκεδαστική-αναλώσιμη μουσική εις βάρος της ψυχαγωγικής-διαχρονικής.

3.jpg

Άλλη μια μεγάλη αλήθεια είναι η οπτικοποίηση της μουσικής, που ναι μεν έδωσε μία εντυπωσιακή διάσταση entertainment στον ήχο, αλλά απέσπασε την προσοχή του ακροατή από το ίδιο το ηχητικό μέρος. Μπήκε στη ζωή μας και το YouTube και πλέον τα εκατομμύρια views έφτασαν να αποτελούν κριτήριο επιτυχίας για έναν καλλιτέχνη, γεγονός απαράδεκτο αν το καλοσκεφτούμε. Views που προέρχονται κατά κύριο λόγο από ένα εντυπωσιακό και sexy video clip, μιας και ελάχιστοι ενδιαφέρονται σε αυτή την περίπτωση εαν το τραγούδι είναι ποιοτικό. Για να είμαστε δίκαιοι και πριν από το YouTube, οι δισκογραφικές εταιρίες είδαν την οπτικοποίηση της μουσικής, ως ένα μέσο για να αυξήσουν της πωλήσεις τους. Η μουσική τεχνολογία άλλωστε με τα απίστευτα βήματα προόδου της, έδωσε τη δυνατότητα να καλυφθούν οι φωνητικές ατέλειες ενός εντυπωσιακού σε εμφάνιση αλλά περιορισμένου σε ταλέντο τραγουδιστή. Αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι να μην προτιμούνται και προωθούνται οι πραγματικά ταλαντούχοι μουσικοί.

Tέλος είναι η ίδια η υπερπροσφορά μουσικής που έχει κάνει τα πράγματα πολύ πιο δύσκολα για τον ακροατή. Όταν βγαίνει τόση πολύ μουσική σε όλα τα genres και subgenres, πραγματικά δεν ξέρεις τι να πρωτοακούσεις και από που να πρωτοψάξεις. Ειδικά αν είσαι απλός ακροατής και όχι μουσικόφιλος, σχεδόν όλες τις φορές θα καταλήξεις εκ του ασφαλούς να ακούς οικεία για εσένα πράγματα, δηλαδή είτε πολυαγαπημένα classics μεγαλώνοντας έτσι το μύθο τους, είτε τις 100-200 επιτυχίες που σου προωθούν τα πατροπαράδοτα ραδιόφωνα και τηλεοράσεις με τα κριτήρια που προαναφέραμε.

Σίγουρα στο τέλος θα επικρατήσει ο νόμος της ζούγκλας και ο ισχυρός θα νικήσει. Αλλά για έναν πραγματικό μουσικόφιλο, η εποχή μας αποτελεί, παράλληλα με όλα αυτά τα αρνητικά και έναν παράδεισο καλής μουσικής. Απαραίτητη προϋπόθεση να ξέρει σε ποιά blogs να ψάξει και ποιά internet radios και streaming lists να προτιμήσει. Και φυσικά δεν ξεχνάμε ότι έχει πλέον τη δυνατότητα να χτίσει τη δισκοθήκη των ονείρων του έχοντας όλη την πληροφορία online μαζί με εκατοντάδες δισκοπωλεία mp3, cd και δίσκων από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο στην οθόνη του.

Σχόλια

σχόλια

About The Author

God is a Dj v1.0

God is a Dj v1.0. Υλικό από τη 1η εποχή του GodisaDJ.gr που ξεκίνησε τη πορεία του στις 09.07.2013 στον κυβερνοχώρο μέχρι και την πρόσφατη μετάβαση του στην updated V2 που διαβάζετε τώρα!

Related Posts