Είμαστε σίγουροι πως όλοι οι συνάδερφοι DJ λίγο ή πολύ μελαγχολούμε, όταν διαβάζουμε για superstar DJs που αμοίβονται με δεκάδες χιλιάδες δολάρια για λίγες ώρες πίσω από τα decks. Ειδικά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, το DJing είναι από τα πολλά επαγγέλματα που τα επηρέασε με άσχημο τρόπο η οικονομική κρίση, σε τέτοιο βαθμό ώστε να αλλάξουν τελείως τα δεδομένα της δουλειάς μας. Μην ξεχνάμε ότι μέχρι πριν κάποια χρόνια, ένας DJ, αν φυσικά ήταν καλός, μπορούσε να προσληφθεί νόμιμα ως resident σε κάποιο club ή bar και να εργάζεται εκεί όλες τις μέρες της εβδομάδας. Όπως επίσης και τα πρωινά σε κάποια δισκογραφική, ραδιόφωνο ή εταιρία με μουσικές υπηρεσίες. Πλέον όσο μουσικόφιλος ή καλός DJ και αν είναι κάποιος, οι θέσεις αυτές πολύ απλά δεν υπάρχουν.

Έτσι λοιπόν αναγκαστήκαμε όλοι όσοι ασκούμε επαγγελματικά το DJing, να εργαζόμαστε πλέον ως freelancers. Γιατί ακόμα και οι συνάδελφοι που παίζουν κάθε Παρασκευή και Σάββατο σταθερά σε ένα συγκεκριμένο club, έχουν θεωρητικά τη δυνατότητα να κανονίσουν αλλού εμφανίσεις ή events τα υπόλοιπα βράδια. Γράφουμε “θεωρητικά” γιατί πλέον τα πράγματα είναι τόσο δύσκολα που και τα 2-3 μεροκάμματα την εβδομάδα θεωρούνται πολυτέλεια, όταν αρκετοί συνάδερφοί μας είναι χωρίς καθόλου δουλειά. Και όσοι έχουν ακόμα δουλειά, σίγουρα το μεροκαμματό τους έχει μειωθεί από το γεγονός ότι υπάρχουν πλέον χιλιάδες DJs και μεγάλος αριθμός μαγαζιών που δεν έχουν κόσμο και χρησιμοποιούν άλλες μεθόδους πέραν της καλής μουσικής για να γεμίσουν.

Σίγουρα σε κανέναν επαγγελματία DJ δεν αρέσουν τα χαμηλά μεροκάμματα και η μείωση των ημερών αλλά και των θέσεων εργασίας. Μόνο όμως με ψυχραιμία και καθαρό μυαλό μπορούμε να κινηθούμε σωστά ώστε βγούμε κάποια στιγμή τουλάχιστον ατομικά από αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Μετά λοιπόν από πολύ σκέψη και εμπειρία δεκαετιών, ένα και μόνο συμπέρασμα είναι σίγουρο και μπορεί σε αυτό να βασιστεί κάποιος ώστε να χαράξει την προσωπική του στρατηγική: Ο DJ θα πληρωθεί παραπάνω, μόνο αν η επιχείρηση βγάλει παραπάνω χρήματα χάρη σ’αυτόν.

 

Αυτή η πραγματικότητα δυστυχώς πολλές φορές αποδεικνύεται σκληρή και μας στενοχωρεί ιδεολογικά. Γιατί όταν η καλή μουσική δεν έχει την οικονομική ανταπόκριση που θα της άξιζε, δυστυχώς και ο DJ δεν πληρώνεται αναλόγως. Στο άλλο άκρο υπάρχουν άνθρωποι που το παίζουν DJs χωρίς να είναι, κλείνουν gigs και βγάζουν χρήματα, για τον απλούστατο λόγο ότι “φέρνουν λεφτά” με άλλους τρόπους πέραν της καλής μουσικής. Mία topless “DJ” ή ένας celebrity πίσω από τα decks, θα προσελκύσουν κάποιο επιπλέον κόσμο το βράδυ που θα εμφανιστούν. Ένας “DJ” που κάνει παράλληλα και P.R. θα κλείσει κάποια επιπλέον τραπέζια το βράδυ εργασίας του. Τέλος σε μία Ελλάδα που δεν ξέρουμε τι θα μας ξημερώσει και επί τόσα χρόνια κάθε τρεις και λίγο “χρεοκωπούμε” και “βγαίνουμε από το ευρώ”, κανείς επιχειρηματίας όσο υγιής και αν είναι δεν μπορεί να καταστρώσει επενδυτικό πλάνο για το club του πέραν της μίας σεζόν. Δεν είναι δηλαδή όπως παλιά που το κάθε club επένδυε σε έναν καλό resident DJ, χτίζοντας έτσι ταυτότητα και πελατεία με τον ουσιαστικότερο και πιο σοβαρό τρόπο.

Έχοντας λοιπόν στο μυαλό μας το μοναδικό σίγουρο δεδομένο, ότι αργά ή γρήγορα θα πληρωθούμε καλά μόνο αν προσφέρουμε το κάτι παραπάνω στο μαγαζί που παίζουμε, σίγουρα γλυτώνουμε από αρκετές κακοτοπιές και με λίγη τύχη είναι θέμα χρόνου να το καταφέρουμε. Κατ’αρχήν επιλέγουμε (όσο είναι εφικτό αυτό) τον κατάλληλο τύπο μαγαζιού. Γιατί σε μία καφετέρια και η καλύτερη μουσική να παίζεται, έχει δυστυχώς συνοδευτικό χαρακτήρα και λίγοι θα την εκτιμήσουν πίνοντας τον καφέ τους ώστε να ξαναέρθουν λόγω της μουσικής. Σε ένα club που βασίζεται στα P.R. και στα parties και ο κόσμος το επιλέγει γιατί είναι trendy ή απλά επειδή μαζεύει πολύ κόσμο (Ελλαδάρα!), πάλι η μουσική δυστυχώς έχει συνοδευτικό χαρακτήρα στα μάτια του επιχειρηματία. Σε ένα club ή ένα bar όμως που ο DJ είναι αυτός που θα κρατήσει τον κόσμο αρκετή ώρα παραπάνω, θα τον διασκεδάσει και το σημαντικότερο για τον επιχειρηματία θα αυξήσει πολύ την κατανάλωση, εκεί ο DJ αξίζει και πρέπει να πληρωθεί καλά. Γιατί πολύ απλά θα έχει δουλέψει και ο ίδιος πολύ παραπάνω για να τα κάνει όλα αυτά καλύτερα από το μέρο όρο των συναδέλφων του.

piano-music-money

 

Στην τελευταία και μόνο περίπτωση, σε ένα club ή bar δηλαδή που είναι έτσι στημένο ώστε o DJ με την απόδοσή του να μπορεί να κάνει τη διαφορά, οφείλουμε για τον αυτοσεβασμό μας να διεκδικήσουμε τα χρήματα που μας αξίζουν. Φυσικά το ιδανικότερο είναι να τα διεκδικούμε εξ’αρχής με το που θα κάνουμε την οικονομική συμφωνία, δείχνοντας όμως πρώτα στην πράξη και όχι στα λόγια ότι μπορούμε να προσφέρουμε το κάτι παραπάνω σε σχέση με τους υπόλοιπους. Αυτό θα το δείξουμε είτε από το πρώτο “δοκιμαστικό” βράδυ, είτε από τον πρώτο “προσωρινών χαμηλών αποδοχών” μήνα. Προφανώς αν ο επιχειρηματίας στην πορεία της συνεργασίας μας αυτής αποδειχτεί αχάριστος ή ότι έχει σκοπό να μας εκμεταλλευτεί, εμείς δεν πρέπει να κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια.

Από την άλλη επειδή τα πράγματα είναι πολύ σχετικά και διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση, θα ήταν λάθος να επαναπαυτούμε στην πολύχρονη εμπειρία μας, στον πανάκριβο εξοπλισμό μας, ή στα χιλιάδες τραγούδια που έχουμε στο usb και τον σκληρό μας. Όλα αυτά έχουν νόημα ΜΟΝΟ αν κάνουν τη διαφορά στην πράξη μέσω του παιξίματός μας. Τονίζουμε το “στην πράξη” γιατί επίσης είναι κανόνας ότι όλα τα μαγαζιά δεν “ταιριάζουν” σε όλους τους DJs, με αποτέλεσμα να μην αποδίδει κάποιος στα ίδια υψηλά επίπεδα παντού. Και σίγουρα έχει μεγάλη διαφορά τις υπόλοιπες μέρες να παίζουν κορυφαίοι DJs και ο πήχης του επιχειρηματία και του κόσμου να είναι ήδη ψηλά, από το να παίζουν μέτριοι-κακοί DJs και ο καλός DJ αυτόματα να αντιμετωπιστεί σαν θεός.

υ.γ. Καθαρά ως ο συντάκτης του άρθρου (χωρίς να εκπροσωπώ την επίσημη άποψη του www.godisadj.gr), δεν αναφέρομαι καθόλου στο περιβόητο συνδικάτο των DJs που μερικοί συνάδελφοι υποστηρίζουν ότι όταν δημιουργηθεί θα ελέγξει τα μεροκάματα κλπ. Ο λόγος είναι γιατί η δουλειά μας δεν έχει σχέση π.χ. με αυτή του σερβιτόρου, που πάνω-κάτω όλοι την ασκούν με τον ίδιο τρόπο, ή π.χ. του ηθοποιού που όλοι έχουν σπουδάσει κάποια χρόνια πριν παίξουν τον πρώτο τους ρόλο. Ούτε είναι σωστό να γίνουν μέλη σε αυτό το συνδικάτο όλοι οι χιλιάδες Έλληνες που δηλώνουν DJs, ούτε μπορούν να οριστούν συγκεκριμένα δίκαια κριτήρια επιλογής, ακριβώς λόγω των πολλών παραμέτρων και ιδιαιτεροτήτων που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του DJ.

Σχόλια

σχόλια

About The Author

God is a Dj v1.0

God is a Dj v1.0. Υλικό από τη 1η εποχή του GodisaDJ.gr που ξεκίνησε τη πορεία του στις 09.07.2013 στον κυβερνοχώρο μέχρι και την πρόσφατη μετάβαση του στην updated V2 που διαβάζετε τώρα!

Related Posts