Αν προσπαθήσει κανείς να χωρίσει σε εποχές την ιστορία του djing, θα δει ότι έχει αρκετές επιλογές να το κάνει αυτό. Χονδρικά, με λίγο χιούμορ ίσως, μπορούμε να τολμήσουμε τον εξής διαχωρισμό: κλασική εποχή του πικάπ, εποχή cd, εποχή… cdjs, εποχή «λούπας»(!), εποχή mp3, εποχή laptop, και ερχόμαστε στο σήμερα που συνυπάρχουν διαφόρων ειδών decks και τρόποι παιξίματος για τον εκάστοτε dj/παραγωγό.

cdj1000mk3-loop-buttons.jpg

Η.. εποχή της «λούπας» δεν αναφέρθηκε τυχαία, αν και ακούγεται αστεία. Θυμάμαι όταν πρωτοείδαμε cdj με τα loop in loop out κίτρινα κουμπιά στα μεγάλα 500άρια.. Ήταν σαν να άνοιξε ένας νέος κόσμος μπροστά στα.. αυτιά μας. Έδωσε τόσες νέες ιδέες-δυνατότητες στο σετ μας που άλλαξε το στυλ, μας έκανε πιο δημιουργικούς αλλά και ευέλικτους στο σετ.. Όταν βγήκαν δε τα μικρά 500s, τα αγόρασα και είπα «δε θέλω τίποτα άλλο στη ζωή μου». Κι όμως, πόσο λάθος έκανα.. Όταν μια απλή (πλέον) «λούπα» έφερε μια μίνι επανάσταση στον κόσμο των djs, τι θα πρέπει να πούμε για τις σύγχρονες κονσόλες, λάπτοπ, software, οτιδήποτε, που οι δυνατότητες που προσφέρουν δεν τις φανταζόμασταν ποτέ, εκείνες τις εποχές..(?)

Οι εποχές λοιπόν αυτές δυστυχώς ή ευτυχώς πέρασαν. Ο σύγχρονος dj καλείται να εκμεταλλευτεί όλες αυτές τις δυνατότητες των νέων μηχανημάτων σε σημείο που κάποιοι γίνονται παραγωγοί την ώρα που μιξάρουν… Κάποτε ήταν αρκετό να ξέρεις να κάνεις «beatmatch» δύο κομμάτια και είχες και τον ανάλογο σεβασμό από τους υπόλοιπους επειδή ήσουν καλός. Φυσικά ο καλός ξεχώριζε και με το στυλ του, τις επιλογές του, ίσως και την ταχύτητά του, τη δυναμική που έβγαζε την ώρα που έπαιζε, αλλά και την ενέργεια που μετέδιδε μέσω του σετ του. Ακόμα και σήμερα αν κάποιος έχει όλα τα παραπάνω, θα συνεχίσει να είναι καλός dj. Όμως είναι αρκετό αυτό?

loop2.jpg

Σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε δηλώνει και γίνεται (λέμε τώρα) dj και με λίγη προσπάθεια (ή με υποβοηθήματα..) μπορεί να κάνει και beatmach (το ένα γράφει 120bpm… άρα πάμε αυτό εδώ πάνω κάτω, μέχρι να γράψει και αυτό 120….!!!!) που κάποτε ήταν αρκετά δύσκολο, η απάντηση δείχνει αυτονόητη, όχι. Τι πρέπει να κάνει λοιπόν κανείς πλέον για να ξεχωρίσει? Δεν υπάρχει απάντηση του στυλ «πρέπει να κάνεις το τάδε». Ο καθένας αναπτύσσει δικό του προσωπικό στυλ, έχει δικές του ικανότητες και δική του φαντασία στη μουσική που προσφέρει.

Κάποιοι λένε ότι πλέον το παν είναι, στους επώνυμους djs τουλάχιστον, το ποιος θα κάνει το καλύτερο mash up.. Φυσικά τα mash up γίνονται στο στούντιο και είναι άλλου είδους κουβέντα. Κάποιοι άλλοι δίνουν σημασία στη σωστή ροή. Η σωστή ροή παίζει πάντα ρόλο, αλλά σε ένα πχ mainstream μαγαζί (ουκ ολίγα στη χώρα μας) ποια είναι η σωστή ροή…? Στην ηλεκτρονική μουσική (house και διακλαδώσεις) που είναι και αυτή που ενδιαφέρει τους περισσότερους από εμάς, τι είναι αυτό που μπορεί να μας κάνει να ξεχωρίσουμε? Αυτό πρέπει να αναρωτηθεί ο καθένας που ασχολείται ή θέλει να ασχοληθεί. Το να γίνεις άλλος ένας από τους πολλούς δε λέει και τίποτα..

cdj400_loops.jpg

Η ταπεινή μου γνώμη είναι η εξής. Δημιουργήστε, βάλτε τη φαντασία σας να δουλέψει, αποκτήστε ταχύτητα, ευελιξία, δώστε ενέργεια στο ρυθμό και κατ’ επέκταση στο σετ σας. Κόψτε ράψτε ήχους, ρυθμούς και οτιδήποτε σας έρθει στο μυαλό που μπορεί να ταιριάξει με κάτι άλλο. Προσπαθείτε με λίγα λόγια να ξεχωρίσετε από τους πολλούς, από την αλλαγή του track ανά 5άλεπτο, από το fade in fade out.. Υπάρχουν πλέον τόσα όπλα με τα σύγχρονα μηχανήματα και είναι κρίμα να πηγαίνουν χαμένα. Ψαχτείτε με τα εφέ και μάθετε όσα περισσότερα μπορείτε. Όσα περισσότερα εφόδια έχει κανείς τόσο πιο πολλούς τρόπους παιξίματος-αλλαγών έχει. Φυσικά υπάρχει και μια λεπτή γραμμή που πρέπει να προσέξουμε μην την περάσουμε και γίνουμε κουραστικοί ή υπερβολικοί. Όλα αυτά είναι στην κρίση του καθενός.

Σίγουρα δε θεωρώ τον εαυτό μου κατάλληλο στο να δίνω συμβουλές κτλ. Αυτά που γράφω είναι σκέψεις και ελπίζω αν διαβάζονται (!) να μην παρα
νοούνται. Οι σκέψεις μου λοιπόν πέρα από τους νέους, πηγαίνουν και στους «παλιούς» djs. Είμαι ένας από αυτούς. Αρκετοί από εμάς ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τους «νέους» για την τεχνολογία και για το djing του τότε με το τώρα. Μάλιστα το τελευταίο άρθρο περί λαπτοπ, είχε αυτή τη θεματολογία. Γνώμη μου είναι ότι αντί να μένουμε στάσιμοι και να γκρινιάζουμε, θα πρέπει να υιοθετούμε οτιδήποτε νέο και καλό υπάρχει και να εξελίσσουμε τους εαυτούς μας.

Σχόλια

σχόλια

About The Author

Ο Anastasio (Τάσος Παπαδόπουλος) ξεκίνησε το djing επαγγελματικά το 1997. Τα 3 τελευταία χρόνια είναι βασικός συνεργάτης στο Godisadj.gr καθώς και ο επίσημος dj της σελίδας! Ασχολείται κυρίως με τεχνικά θέματα αλλά και θέματα που απασχολούν dj's. Δεινός εργάτης της κονσόλας, θα τον δείτε σε πολλά βίντεο στο youtube και στο godisadj.gr!

Related Posts